משקל.

המילה משקל היא מילה די מעניינת.
היא מכילה את המילה שקל בתוכה.
שקל הוא מטבע כסף עוד מהימים בהם נכתבה התורה.
זֶה יִתְּנוּ, כָּל-הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים–מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ:  עֶשְׂרִים גֵּרָה, הַשֶּׁקֶל–מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, תְּרוּמָה לַיהוָה. כֹּל, הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים, מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה, וָמָעְלָה–יִתֵּן, תְּרוּמַת יְהוָה. הֶעָשִׁיר לֹא-יַרְבֶּה, וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט, מִמַּחֲצִית, הַשָּׁקֶל–לָתֵת אֶת-תְּרוּמַת יְהוָה, לְכַפֵּר עַל-נַפְשֹׁתֵיכֶם. וְלָקַחְתָּ אֶת-כֶּסֶף הַכִּפֻּרִים, מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְנָתַתָּ אֹתוֹ, עַל-עֲבֹדַת אֹהֶל מוֹעֵד; וְהָיָה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לְזִכָּרוֹן לִפְנֵי יְהוָה, לְכַפֵּר עַל-נַפְשֹׁתֵיכֶם.
עם ישראל נדרש להפקיד מחצית שקל הקודש כדי לכפר על נפשו לפדות נפשו ולהיות מקדש שבורא עולם ישכון בתוכם. ובנו לי מקדש ושכנתי בתוכם זאת אומרת שפעולת החציה מחצית השקל הייתה פעולה שבה עם ישראל כרת ברית עם יהוה. בברית זו אין עניינים העשיר לא הרבה והעני לא המעיט. כולם שווים.
כשמודדים שומן של אדם מודדים אותו ביחידת משקל ואני מוצאת שהמשל הזה מתהלים מעניין:
לֹא-זָרוּ מִתַּאֲוָתָם;  עוֹד, אָכְלָם בְּפִיהֶם.
וְאַף אֱלֹהִים, עָלָה בָהֶם,    וַיַּהֲרֹג, בְּמִשְׁמַנֵּיהֶם;
כך שהבחירה של המשורר לתאר תאווה לכסף, לממון כתאוות יתר לאוכל המשמינה את האדם, היא לא מקרית. היא מושכלת.

תאור המטבע, שקל הקודש נותן עוד ערך לדרך בה האדם העשיר מתנהג עם הכסף שלו.. יש להתנהגות כלכלית ערכים רוחנים מקודשים ומשכך גם חטאים שהם חטאים רוחניים .
אני מניחה שפתיחת המשפט-
זֶה יִתְּנוּ, כָּל-הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים–מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ:
הולידה את מסכת פרה- ז,ה. והפילוסופיא הנלווית לה.
"ז,ה  הממלא לו ולחטאת–ממלא את שלו תחילה, וקושרו באסל; ואחר כך ממלא את של חטאת; ואם מילא את של חטאת תחילה, ואחר כך מילא את שלו–פסול.  נותן את שלו לאחריו, ואת של חטאת לפניו; ואם נתן את של חטאת אחריו, פסול.  היו שניהן של חטאת–נותן אחד לפניו ואחד לאחריו, וכשר:  מפני שאי אפשר."
משנה- מסכת פרה.
מלו
פשוט.
תעודת זהות רייזלה. אבא אבן שטון אבא ארך רגליים.
אשמה
מדובר פה על שימוש ברוח שנלמדה מתורתנו ע"י שילוב מספר פעולות לפעולה אחת וזאת שלא כתורתנו. כי התורה אוסרת על הקרבת בני אדם לחטאים, קורבן אדם, ווילדע חייעז ושווערצע חייעז.  השמת התואר השם בהמה כמסכה לאדם ע"י ספורות ותרומות. אותה מסכה שהופכת אותו לבהמה ומשכך איפשור היכולת להקריבו כבהמה.
.

Write a Comment

Copyright © 2020 . All rights reserved.